Bruisende binnenstad

De Arnhemse binnenstad ‘op de kaart zetten’ is één van de belangrijkste drijfveren van PBA. Dat wat onze binnenstad zo waardevol en aantrekkelijk maakt voor bezoekers hebben wij in 2022, het jaar waarin we de Coronacrisis voorzichtig te boven kwamen, weer volop uitgedragen. De winkels en restaurants mochten de laatste Coronarestricties achter zich laten en zich richten op herstel en terugkeer naar het vertrouwde ‘normaal’. Wij hebben dit proces in 2022 ondersteund door onze pijlen te richten op het opnieuw verwelkomen van bezoekers en het genereren van nieuwe energie in beleving en reuring.

Bezoekers

De bezoekersaantallen aan de binnenstad lagen 11% hoger t.o.v. 2021 (Bureau RMC), wat gezien de Coronabeperkingen in 2021 te verklaren is. Het verschil tussen de middelgrote steden en Arnhem index bleef min of meer gelijk, met een positief verschil in het voorjaar en in de laatste maanden van het jaar.

‘We zijn blij dat je er weer bent!’

Met opvallende en aansprekende campagnes en advertenties via lokale/regionale media hebben wij de bezoekers  in de binnenstad het gevoel willen geven dat ze weer welkom zijn. Via een ‘We zijn blij dat je er weer bent’-campagne begin 2022 en een vrolijke, zonnige ‘Uit je bol in de binnenstad’-campagne in mei 2022 hebben wij namens de binnenstadondernemers het publiek een gastvrije ontvangst aangeboden. Met diverse positieve en aanstekelijke boodschappen droegen we uit dat de binnenstad weer bruist en een bezoek waard is!

Zomer in Arnhem

In navolging van 2021 hebben wij ook in 2022 uitvoering gegeven aan de campagne ‘Zomer in Arnhem’. Met opvallende advertenties in o.a. de Recreatiekrant Veluwe, social-media berichten en het breed publiceren van onze evenementenagenda hebben wij inwoners én bezoekers in de regio verleid om de zomer in de Arnhemse binnenstad te vieren.

Bezoek digitale binnenstad 27% gestegen

In 2022 hebben wij, mede dankzij financiële ondersteuning van SOFA, onze website (de digitale binnenstad) flink uitgebreid en nóg aantrekkelijker gemaakt voor (potentiële) bezoekers uit binnen- én buitenland. Onze wens om de diversiteit van de 10 kwartieren in de stad ook online meer zichtbaar te maken, werd in 2022 werkelijkheid. Sinds april 2022 worden bezoekers aan onze website verrast en geïnspireerd door de vele informatie, hotspots, tips, events en ‘places-of-interest’ die per kwartier zijn gepresenteerd. Ieder kwartier heeft nu een eigen stukje digitale binnenstad, om zich te presenteren met hetgeen dat stukje binnenstad zo uniek en aantrekkelijk maakt. Door een vertaal-‘plug-in’ in onze website te programmeren, is alle informatie ook in het Engels en Duits te lezen.
Deze uitbreiding heeft er mede toe geleid dat het aantal websitebezoekers in 2022 steeg met bijna 27% naar 151.000 (119.000 in 2021).

151000

bezoekers van de website hadden we in 2022

Social media

Ook de ‘socials’ deden het goed in 2022: het aantal bezoeken aan onze Facebook-pagina @binnenstad.arnhem steeg met 105% t.o.v. 2021, met een bereik van in totaal 151.389 (+47,3% t.o.v. 2021). Ook Instagram deed het goed, met een groei van 50% in aantal bezoeken t.o.v. 2021.

Het meest populaire bericht op onze social media was op 25 februari, over de John Frostbrug die werd belicht in de kleuren van de Oekraïense vlag.

Nieuwe website Dit is PAS Arnhem

Om de verkoop en besteding van de Dit Is PAS Arnhem cadeaukaart beter te faciliteren, hebben wij in 2022 de website ditispasarnhem.nl volledig in eigen beheer genomen en opnieuw gebouwd. Met de nieuwe website kunnen we acceptanten, kopers en ontvangers van deze unieke Arnhemse cadeaukaart nóg beter van dienst zijn. We hebben ons ingespannen om nieuwe acceptanten te werven, o.a. met een promo-video. Wij willen in 2023 de groei van het aantal acceptanten tot een speerpunt maken, zodat de consumenten met een DIPA-kaart nog meer keuze hebben om deze te besteden in Arnhem. Omzet die direct bij de ondernemers terecht komt!

65

acceptanten van de Dit is PAS Arnhem

Ten opzichte van voorgaande jaren zet de groei van zowel verkochte cadeaukaarten als het aantal verzilverde (gespendeerde) cadeaukaarten onverminderd door. Dankzij de inzet van gemeente Arnhem en de Arnhemse zorginstellingen is ook het aantal uitgegeven Dit is PAS Arnhem-cadeaukaarten in de vorm van het jaarlijkse Mantelzorgcompliment gestegen.

  Cadeaukaart Mantelzorgcompliment
  Verkocht Gespendeerd Verkocht Gespendeerd
2021 134.297,50 66.728,68 125.150,- 117.561,56
2022 168.525,00 121.241,71 130.025,- 128.499,82

*Bedragen in €

Huidig aantal acceptanten: 65
Retail 35 Horeca 24 Cultureel 4 Zorg 2

Bruisende evenementen

Na ruim twee Corona-jaren vrijwel verstoken te zijn geweest van ‘bruisende evenementen’ in de binnenstad, werden er in 2022 vertrouwde evenementen in ere hersteld en konden we kennis maken met nieuwe evenementen. De Uitnacht in januari 2022 kon vanwege de Coronamaatregelen helaas niet doorgaan. Maar richting het voorjaar konden we onze evenementenagenda weer steeds meer invullen, met onder andere een druk bezochte Koningsnacht en Koningsdag.

Juni Modemaand

Arnhem staat in juni al vele jaren in het teken van mode en design, met o.a. het Fashion & Design Festival Arnhem. In 2022 hebben we de krachten gebundeld en samen met FDFA de naam ‘Juni  Modemaand Arnhem’ gelanceerd, met een minder abstract, minder ‘exclusief’ en meer aansprekend beeld- en taalgebruik en een programma aan mode-events op een breder publiek gericht. Zo voelden de binnenstadondernemers zich meer betrokken, wat o.a. heeft geleid tot een nieuw mode-event, de Rode Loper. Bij 60 winkels, ateliers en horeca werden bezoekers als VIP verwelkomd terwijl men over de rode loper de entree binnen liep. Met speciale aanbiedingen, acties, extra service en cadeautjes. In de Bakkerstraat organiseerden de ondernemers een modeshow; modellen showden outfits van de lokale mode-/kledingzaken op een openlucht-catwalk.

STRTFSTVL

In augustus 2022 werden bezoekers aan de binnenstad verrast door een nieuw evenement, het STRTFSTVL. De binnenstad werd in het weekend van 6 en 7 augustus omgetoverd tot één groot podium, een soort van parade met tientallen optredens van straatartiesten uit binnen- en buitenland. Muziek, theater, variété, acrobatiek: het is van alles wat. Wij hadden in 2021 het STRTFSTVL al ‘binnengehaald’, maar wegens Corona kon het festival toen geen doorgang vinden. Zowel bezoekers als ondernemers in de stad reageerden enthousiast op dit nieuwe evenement!

September Airborne-maand

Tijdens de september Airborne-herdenkingsmaand hebben wij gezorgd voor een gastvrije en passende ontvangst van bezoekers uit binnen- en buitenland. Met de gebruikelijke citydressing in de Airborne-kleuren en logo en een programmering van streetacts in de binnenstad. Begin september 2022 hebben wij in afstemming met Liberation Route een Airborne-themaroute samengesteld en laten drukken. Deze routekaart, in het Nederland en in het Engels, leidt langs enkele Airborne gerelateerde ‘places of interest’ in de binnenstad, die het verhaal over de gebeurtenissen in september 1944 vertellen. De routekaart blijkt zeer in trek en wordt o.a. via de nieuwe Citystore in de Eusebiuskerk verspreid.

WK Volleybal voor Vrouwen 2022

Van 23 september tot en met 15 oktober vond het WK Volleybal voor vrouwen in Nederland plaats. Arnhem was een van de speelsteden en in het GelreDome werden bijna 40 wedstrijden gespeeld. Samen met Sportbedrijf Arnhem hebben wij ons ingespannen om wedstrijdbezoekers naar de binnenstad te trekken en ondernemers te activeren om ‘aan te haken’. Rondom het WK hebben wij de binnenstad opvallend aangekleed en werden er allerlei activiteiten georganiseerd door Sportbedrijf Arnhem.

Op zaterdag 25 september organiseerde volleybalbond Nevobo haar reünie in de binnenstad, voor 3000 gasten. Deze hebben allemaal een speciale volleybal-editie Dit is PAS Arnhem Cadeaukaart ontvangen, te besteden bij de Dit is PAS Arnhem-acceptanten in de binnenstad. Daarmee vloeide zo'n € 10.000 rechtstreeks naar de ondernemers in de binnenstad.

Late night shopping

Op zaterdag 1 oktober 2022 hebben we de eerste editie beleefd van Late night shopping in de Arnhemse binnenstad. Bezoekers konden tot laat in de avond funshoppen en genieten van sfeervolle optredens van Circo di Strada en een spectaculaire lasershow tijdens het afsluitende feest op de markt. Ons A-Team -Cityhosts- hebben in de weken voorafgaand aan de Late night shopping bij elke ondernemer een tasje afgegeven met o.a. een poster, ansichtkaarten en etalage-aankleding.

Winter Arnhem

Daags na Sinterklaas staat onze binnenstad in het teken van Winter Arnhem, met een sfeervolle verlichting en in de weekenden winterse straatacts. Op zondag 18 december ontvingen we tienduizenden bezoekers die de magie van de Arnhemse binnenstad kwamen beleven tijdens De Grootste Kerstmarkt van het Oosten. Na twee jaar afwezigheid was de Kerstmarkt in 2022 grootser dan ooit, met honderden Kerstkramen, de Coca Cola Christmastruck, een echte Kerst-Stoomtrein tussen Ede en Arnhem en natuurlijk Rudolph het rendier, de échte Kerstman en zijn vrouw en diverse koren en orkestjes, die sfeervolle Kerstmuziek ten gehore brachten.